Rehellistä saippuaa ja rehellisiä firmoja

 

Helsingin Sanomien tämänpäiväisessä vieraskynäkirjoituksessa kerrotaan, kuinka vastuullisuus on noussut nyky-yritysten toiminnan keskipisteeseen. Ihanaa, upeaa, edistyksellistä! Vastuullisuus (sosiaalinen, taloudellinen, ekologinen) ei siis enää ole ”not my business”, eikä edes pakollinen paha, vaan jopa myyntivaltti.

YK:n kestävän kehityksen tavoitteet ja viranomaisten asettamat reunaehdot ja säännöt ovat juuri oikea pohja ja suunnannäyttäjä parempaan huomiseen. Aina ei nimittäin voi luottaa puhtaaseen kapitalismiin, siihen että kuluttajat muka aina tietäisivät mikä on heille ja maapallolle parhaaksi tai mitä oikeasti haluavat, tai joidenkin yritysten harjoittamaan näennäiseen hyvistelyyn.

 

IMG_7054

Tästäpä pääsemme suosikki-verenpaineennostatusaiheeseeni eli harhaanjohtavaan markkinointiin. Se likaisen ruskea kotikutoisen näköinen pahvietiketti tavallisen muovipakkauksen ympärillä on harhaa. Kansankieliseksi naamioidut ainesosaluettelot, joita esim semi-boikotoimani Ruohonjuuren hyllyt on täynnä, sekä raflaavat ei-sitä eikä-tätä -myyntilausekkeet ovat harhaa.

Pysähtykää ajattelemaan ja Googlatkaa, niinkuin minäkin tein, kun ihastuksissani hypistelin kristallisuolapalaa, joka oli tarkoitettu deodorantiksi. ”Wau, voiko olla tämän parempaa?” ehdin ajatella.

Olen koittanut nyt vältellä alumiinia, kun sen turvallisuudesta on nyt jonkinlaista epävarmuutta ja ees taas veivaamista (hyvä tosin jo 5 vuotta vanha kirjoitus lähteineen mm. tässä), ja jättänyt siksi varoiksi pois ikiaikaisen luottoantiperspiranttini Triple Dry:n etsiessäni miedompia vaihtoehtoja ja kouluttaessani kainalobakteerejani muutenkin vähätököttisempään arkeen.

Kristallideodorantin pakkauksessa luki kaikkea ihanaa: alkoholiton, parabeeniton, 100% luonnollinen, tuoksuton, vegaaninen. Joo okei. ”Alkoholiton” – miten kiinteässä tuotteessa edes voisi olla alkoholia? ”Parabeeniton” – parabeenit on joo pahoja, mutta eihän kiinteässä tuotteessa tarvita sellaisia muutenkaan kun ei siinä bakteerit kasva? Vai? Nämä tällaiset myyntilauseet on minulle ihan samanlaisia, kuin maidon kyljessä lukisi ”ei sisällä hedelmälihaa” tai golfpallossa ”sopii ulkokäyttöön”. VMP. Kysykää aina itseltänne sama kysymys mitä minä aina hoen: försöker någon lura mig här, eli yritetääkö minua nyt vetää höplästä?

FullSizeRender4

No tämän kristallideodorantin ainoa ainesosa oli Potassium Alum. Potassium oli se joku alkuaine ja Alum, onkohan se lyhenne alumiinista?

”Voinko olla avuksi?” myyjä kysyy juuri sillä hetkellä.

Vastaan, että kiitos vain, mietin tässä, kysyn kohta jos tarvitsen apua. Olen nimittäin sosiaalisesti vähän ujo ja kömpelö sillä lailla, että sanoisin myyjälle kaikkeen vain juu-juu ja jaa-jaa miettien koko ajan miten vain pääsen pois siitä tilanteesta tyylikkäästi, jos en haluakaan ostaa sitä tuotetta.

Siispä Google esiin. Po..tas-sium..mikäseoli..A-lum… Okei, mitä sanoo vaikkapa Wikipedia. Potassium Alum eli kaliumalumiinisulfaatti on kaliumin, alumiinin ja sulfaatin suola, joka on huoneenlämmössä kiteinen, ja jota käytetään mm. nahan parkitsemisessa, paperiteollisuudessa, vedenpuhdistuksessa, tekstiilien tulenkestävyyden parantamisessa…. apua!…. niin ja myös kosmetiikassa ja deodoranttina. Kaksi viimeistä käyttökohdetta kun olisin jättänyt mainitsematta, niin tämä olisi kuulostanut huuhaasivustojen peloitteluviestiltä, hih! Ei-ei, kaliumalumiinisulfaatti on vaan yhdiste, jolla on vaan tällaisia hyviä ominaisuuksia ja monipuolisia käyttökohteita.

Mutta sitten:

….Ärsyttää lievästi ihoa…..

Ja sisältää alumiinia, niinkuin nimen Alum-vihjeestä arvelinkin.

En sitten ostanut sitä. Ostin vain palan oliiviöljysaippuaa, se sentään on rehellistä saippuaa. Pesen sillä hajubakteerit pois.

Joo, se alumiini ei tuossa muodossa varmaan mene ihon läpi ja alumiinia on kaikkialla, mutta kun 4reals alumiinittomiakin tököttimiä on (ja ilmankin voi opetella olemaan), niin jos nyt en ehdoin tahdoin sitä tankkaisi itseeni ja iholle.

Jos tuo kristallideodoranttia kaupannut firma oikeasti haluaisi ajatella minun parastani, se kertoisi pakkauksessa mitä siinä on ja mitä se aine tekee ja pitääkö varoa jotain eikä että mitä siinä ei ole ja miten hyvä mieli minulle tulee kun ostan tämän. Tämä kristallisuoladeodorantin esimerkki ei nyt ollut mitenkään pahimmasta päästä sentään.

Vissi ja varma, että samanlaista vilunkia harrastetaan myös yritysten talous-, ja ympäristövastuupuolella. Mutta ne on monimutkaisia asioita minunkaltaiselle pienelle mistään mitään tietämättömälle kuluttajalle tutkiskella ja ymmärtää, eikä ne vaikuta suoraan juuri minuun, toisin kuin joku ruoka tai kosmetiikka. Siksi tarvitaan sertifikaatteja ja valvontaa.

 

Päivitys kesäkuussa 2018:

Ostin tuon kristallideodorantin! Olen ollut vuoden ilman deodoranttia ja kaipasin jotain, JOTAIN mitä laittaa kainaloon silloin kun tarvis olisi. Kristallikivi oli paras mitä keksin, sen parhaimpana puolena pakkauksettomuus. Vähän huono omatunto siinä mielessä, että ostin sen firmalta jota haluaisin boikotoida, ja kaupasta jota myös haluaisin boikotoida.

1 Comment

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s