Maidoton maaliskuu alkaa!

Tervetuloa mukaan kokeilemaan maidotonta arkea maaliskuussa! Tarkoituksena on jättää pois kaikki maitotuotteet kuukauden ajaksi, ja sen myötä löytää ehkä uusia korvaavia tuotteita ja ruokatottumuksia.

Maitotuotteet ovat hyvä proteiinin- ja kalsiumin lähde, ja hapanmaitotuotteista saa vieläpä probiootteja. Kun maitotuotteet jää pois, täytyy huolehtia että tämä kaikki hyvä tulee sitten jostain muualta. Kasvipohjaiset ”maitotuotteet” sisältävät vaihtelevasti vastaavien eläinperäisten tuotteiden määrät proteiinia ja kalsiumia, eli niitä kannattaa hieman alkuun vilkaista. Esimerkiksi kauramaidot sisältävät yleensä lisättyä kalsiumia saman verran kuin tavallinen maito, mutta kaurakermat eivät.

Kalsiumia saa tietenkin myös monesta muusta lähteestä, esimerkiksi silakoista ja linsseistä, eli aivan yksi-yhteen ei tarvitse alkaa etsiä jotain maitotuotetta vastaavaa kasviversiota.

Probiootteja, siis esimerkiksi maitohappobakteereja, saa fermentoiduista tuotteista kuten hapankaalista, kimchistä, venäläisistä suolakurkuista, joistakin soijajogurteista, gefilusmehuista ja tietenkin purkista.

Meidän taloudessa suurin hyppy perus arkeen tulee olemaan Oivariinin ja leivänpäällisjuuston poisjättö. Ainakin puolisolle, joka tykkää syödä leipää. Minäkin tykkään leivästä, mutta olen tällä hetkellä vihdoin laihdutuskuurilla, ja olen jättänyt arkileivät veke. Sen myötä ei ole tarvetta oivariinille eikä juustollekaan.

Kalsiumin ja proteiinin saannista en ole huolissani, vaikken niitä tarkasti ole katsonutkaan. Nimittäin juon paljon kahvia kauramaidolla, syön kalaa ja kananmunia, ja monipuolisesti kasviksia. Maitohappobakteerien saantiin en ole juuri kiinnittänyt huomiota aiemminkaan ja terveenä olen pysynyt, mutta nyt voisin kyllä haasteen kunniaksi etsiä sille helposti arkeen lisättävän lähteen.

Niinkuin muissakin haasteissa, ehdottomia sääntöjä ei kannata asettaa, jottei homma tyssää ensimmäiseen ”epäonnistumiseen”. Noin suurinpiirtein suuntaviivana ajattelimme, että aina kun voimme sujuvasti valita, emme käytä maitotuotteita. Tulen varmasti juomaan kahvini tavallisella maidolla isoäitini luona vieraillessani, ja hiihtolomamatkan ainoan pysähdyspaikan ainoan tarjolla olevan kalakeiton maitoon keitettynä. Mutta leivän päälle ei tarvitse laittaa sitä juustosiivua, eikä omille kestitettäville vieraille tarjoilla fetapiirakkaa.

Tässä joitain ajatuksia mietittäväksi ja seurattavaksi haasteen aikana:

  • eettiset syyt
  • säilyvyys
  • auttaa sitä myöten muissakin ruokavaliomuutoksissa, kuten joidenkin herkkujen poisjätössä
  • paljastuuko piilossa ollut laktoosi-intoleranssi?
  • miten iho voi?
  • lisää joustavuutta ruokavalioon kun löytyy hyviä korvaavia tuotteita

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s